Tuesday 7 August 2012

EGO itu apa?

salam 19 Ramadhan 1433

sejak semalam sampai ke pagi ini, sangat memerlukan kesabaran. sigh =.=' dan adalah juga benda benda lain yang jadi dan aku rasa orang rumah juga perlukan kesabaran.Kadang aku sedar bila kita marah sampai tak sedar apa yang kita cakap kan boleh mengguriskan perasaan dan hati pendengar. Macam mana pula yang mendengar itu anak-anak kita?mak abah kita?kawan kawan kita?adik2 dan kakak2?
Paling cikai kita boleh buat pun minta maaf itupun dalam hati sebab terkadang ada E G O.



Aku tanya pak cik google pasal ego atau egois ni tapi tak banyak jawapan yang memuaskan hati, mungkin sebab ego ni terlalu abstrak, sensitif dan sukar untuk dibahaskan. Lagipun siapa kita untuk bicarakan ego seseorang sebab kita manusia biasa yang terkenal dengan tidak kesempurnaannya, ada je yang tak kena, Mungkin dari segi luaran kita nampak dia dan hidupnya tu macam perfect je tapi pernah kita tahu dia ada sejarah silam dia sendiri. Aku sangat pasti SETIAP ORANG mempunyai masa silam masing masing.

Aku pernah baca dalam satu artikel kat surat khabar pun pernah keluar , kita TIDAK boleh mendedahkan keaiban diri sendiri kepada orang lain dan itu tidak bermaksud kita harus berlagak baik.bukan bukan itu maksudku.jadilah diri sendiri , awesome ap!! By being just the way you are you can recognize people worth for you to call FRIEND. 


dan bila aku baca balik post aku ni dari mula sampai habis aku macam tak tahu lah apa motif sebenar entry ni,mula mula pasal ego tiba2 masuk kawan dan tiba tiba masuk aib.Its like,,like..macam haaa apakah budak ni ingin sampaikan.
itulah 3 in 1! tulis panjang2 untuk satu tajuk pun dah kenapa, aku pon tak larat nak baca.cehh.apa apa jelaa kan, memang dasar penulisan dapat B! huwaaa.
Apa yang ada dalam diari maya ni lah tercoret apa yang aku rasa jadi itulah yang aku nak sampaikan.

Sekian.
Salam

2 comments:

  1. setuju dengan ustaz nouman ali khan. bila kena tegur, dan kita rasa marah dan tak tengok kiri kanan terus sembur dia balik, sedangkan apa yang dia tegur tu perkara yang betul, kita memang ada masalah ego.

    setiap orang ada ego masing2. cuma yang berbeza level ego tu. ada yang tinggi melangit sampai langsung tak tengok bawah, dan ada yang terlalu rendah sampai langsung tak mampu mendongak.

    dan lelaki selalu dipersalahkan bila cakap pasal ego..huhu =.='

    ReplyDelete
  2. hehe. setuju! so sebenarnya, ada apa dengan ego ?

    ReplyDelete