Friday 3 August 2012

healthy brain from healthy food

Selamat pagii!!
7:42 in the morning, call to write.
Topic : Food.


Siapa nak pandai angkat tangan?? hehehehe
Siapalah yang tak nak pandai mak jemah oii.Apa kaitan makanan dan pandai? Okay, di pagi hari yang hening ni, aku dapat satu lagi extra kepandaian untuk pandaikan akal kita yang sememangnya pandai ni, iaitu:


taraaa!!
nama dia IKAN
Yesszzaa,gambar itu hanya hiasan semata mata.hoho.. Tapi,, dan tapi sesetengah ikan memang mempunyai 'Omega-3 fatty acid' dan apakah itu? 
Omega 3 fatty acid adalah sejenis lemak yang sihat untuk badan. Antara ikan yang kaya dengan nutrien nutrien tersebut antaranya adalah (boleh klik disetiap ikan untuk maklumat lanjut) :
dan kalian boleh lihat yang sebahagiannya DI SINI.

Selain itu, sayur. Ya, saya tahu ramai yang tak suka sayur. Dulu waktu kecik kecik selalu tak nak makan sayur tapi bila mak kate siapa yang makan sayur dia jadi kuat, aku pun pejamkan mata dan telan saja hanya untuk tunjuk2 kat adik aku yang laki tu yang aku kuat.hahaha Kalau korang perasan lelaki yang tak makan sayur tu kan , da besar ni diorang membesar dengan tinggi. I need an explanation doc? Sesiapa bisa bagitahu nggak?


Sayur yang berdaun dan warna hijau mempunyai khasiatnya yang tersendiri seperti maximum brain protection !!
Sayur-sayur tersebut adalah (korang boleh klik disetiap sayur untuk mendapatkan khasiat lanjut) :

Sayur sayur tersebut mempunyai anti oksida yang kuat dalam memerangi radikal radikal yang boleh membahayakan otak kita. Anda boleh rujuk kat SINI.


Saje je tak nak explain semua kat entry ni sebab nak suruh korang rajin rajin buka link-link tu supaya kesedaran juga wujud dalam diri korang.huhu.


Walau bagaimanapun, ada orang pernah cakap kat aku, dalam dunia ni tidak ada orang yang pandai dan bodoh, yang ada cuma rajin dan malas. Malahan, Allah turut berfirman,


" Allah tidak akan mengubah basib sesuatu kaum sehingga 
mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri"
Surah Ar-Ra'd (ayat 11)

:: Rakan-rakan, jom kita jaga hati dan badan dengan menjaga makan
kerana 
dirimu begitu berharga ::

You are what you eat !


Salam 15 ramadhan 

No comments:

Post a Comment